Dr. Stefan Hoerdler
Photo: Thomas Müller

News

7 November 2019
Auschwitz and the Nazi Concentration Camps through the Lens of the SS: Perpetrator Photography and Self-Perception
Talk in the panel "De-Constructing and Re-Constructing Icons of Persecution: An Analysis and Comparison of two Photo Albums from Auschwitz", organized together with Tal Bruttmann, Christoph Kreutzmüller, and Nikolaus Wachsmann (Chair) at the Special Lessons & Legacies Conference "The Holocaust and Europe: Research Trends, Pedagogical Approaches, and Political Challenges", 4-7 November 2019, Munich
„For the first time ever, a special Lessons and Legacies Conference will take place in Europe, the continent where the Holocaust occurred. A central goal of the conference is to stimulate international debate and exchange among Holocaust scholars, not least between those from North America, Europe, and Israel. (...)" | Read more

17 October 2019
Un gardien de camp nazi devant la justice
"Le Figaro" reports on the Stutthof trial in Hamburg
"La fonction de Bruno Dey était consubstantielle au bon fonctionnement du camp, rappelle l’historien Stephan Hördler, qui sera cité à Hambourg. (...)" | Read more | See also El País, Welt and Jüdische Allgemeine

22 June 2019
"Die fotografische Inszenierung eines Verbrechens"
Interview on the Lili Jacob Album with the German newspaper "Thüringer Allgemeine"
"Es sind inszenierte Aufnahmen der SS. Knapp 200 Fotos, die die letzte große Mordaktion der Nationalsozialisten in Auschwitz-Birkenau dokumentieren. (...)" | Read more


New publications

book cover

Die fotografische Inszenierung des Verbrechens. Ein Album aus Auschwitz,
wbg Academic (with Tal Bruttmann and Christoph Kreutzmüller) | More information

Press comments:

„Dieses Buch ist eine Offenbarung - eine gelungene Mischung aus akribischer fotografischer Detektivarbeit und fundiertem historischen Wissen. Wer nicht nur die Aufnahmen, sondern auch das Funktionieren der Todesmaschinerie in Birkenau begreifen will, muss dieses Werk beachten."
Peter Hayes, Northwestern University, USA

„Das Buch regt dazu an, sich längst bekannte Bilder neu anzusehen. Es liefert sorgfältig recherchierte Hintergründe und Kontexte. Die Autoren reflektieren nicht nur Sehgewohnheiten und 'Konjunkturen' der Rezeption, sondern auch die Geschichte der öffentlichen Auseinandersetzung (oder Nichtwahrnehmung) der Bilder. Und schließlich fragen sie danach, wie beim Umgang mit den Fotos die Würde der Opfer, die darauf zur Schau gestellt werden, gewahrt werden kann."
Susanne Heim, Institute of Contemporary History Munich – Berlin

„This book shines more light into the darkness which was the fate of Hungarian Jews as they arrived in Auschwitz-Birkenau, including my own father Eugene Black (JENŐ SCHWARCZ), my grandparents and two aunts. Meticulously researched, it is key to understanding the Holocaust, its victims and perpetrators."
Lilian Black, Chair, Holocaust Survivors’ Friendship Association, Leeds, England


Further new publications:

Gewalt und Verfolgung im nationalsozialistischen Berlin, in: Berliner Geschichte. Zeitschrift für Geschichte und Kultur 17 (2019), 42-49.
More information

L'«album d'Auschwitz», entre objet et source d'histoire, in: Vingtième Siècle. Revue d'histoire 139 (2018), 22-44 (with Tal Bruttmann and Christoph Kreutzmüller).
More information | English version

Zentren der NS-Bewegung: SS-Netzwerke in Sachsen und in der preußischen Provinz Sachsen, in: Bert Pampel/Mike Schmeitzner (Hrsg.), Konzentrationslager Sachsenburg (1933-1937), Dresden (Sandstein) 2018, 114-139.
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